Bez problémová jízda na silnici v zimním období

V posledních letech si už i nejen čeští motoristé zvykli, že sníh a vlastně celá zima nás na silnici může v plné síle zaskočit už v průběhu podzimních měsíců. Pojďme si proto raději říci některé nejdůležitější body jak připravit Váš vůz na nejnáročnější část roku.

Prvním a nejdůležitějším krokem je výměna letních pneumatik za zimní. Nečekejte prosím s přezutím až napadne první sníh. Nebo jste zapoměli, jak jste stáli fronty v přeplněných pneuservisech? A nejen to. Zimní pneumatiky poslední dobou překonávají svými jízdními vlastnostmi letní pneumatiky nejen na sněhu a ledu, ale i na suchém a mokrém povrchu - ve chvíli kdy teploty poklesnou pod 7 °C. Důvodem je odlišné složení pryžové směsi ve výrobě letních a zimních pneumatik. Měkčí běhounové směsi zimních pneu jsou i během teplejších zim bez sněhu a ledovky zárukou výrazně větší jízdní stability, snazší ovladatelnosti a hlavně výrazně kratší brzdné dráhy. Na sněhu a náledí je pak propast ve výkonnosti mezi zimními a letními pneumatikami obrovský a na první pohled zřetelný i naprostému laikovi.

I naše česká legislativa zareagovala na výše uvedené skutečnosti a proto od 1. listopadu 2011 zavádí pro osobní a užitkové vozy povinnost používat zimní pneumatiky za zákonem stanovených podmnek na všech druzích silnic - tedy nejen na vyznačených úsecích jak tomu bylo doposud. Řidiči, kteří se v zimě chystají do zahraničí by si měli předem zjistit, jak je v zemích, kterými budou projíždět, definováno zimní období a jaké jsou tamní požadavky na zimní výbavu vozu - pozor, co stát to jiná právní úprava! Pokud však včas přezujete na zimní pneumatiky, sázíte na jistotu.

V Česku platí zákonná povinnost používat zimní pneumatiky od 1.11. do 31.3., pokud se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza a nebo pokud lze předpokládat, že během jízdy předchozí tři podmínky mohou nastat - krásně šalamounsky definované. Zákon také stanovuje, že u motorových vozidel s celkovou hmotností do 3,5 tuny jsou zimní pneumatiky povinné na všech kolech a hloubka dezénu musí být nejméně 4 mm. Výjimkou jsou pouze případy nouzového dojetí s rezervou.

Rolba1

Pokud přezouváte na zimní pneumatiky, které jste používali už v minulé zimní sezoně, měli byste je důkladně prohlédnout, zda nemají nějakou závadu, nebo příliš opotřebované. Zákonný požadavek na minimální hloubku dezénu 4 mm má své opodstatnění, protože přinižší hloubce dezénu ztrácí pneumatika své přednosti na sněhu a mizí i tzv. samočistící efekt nezbytný pro jízdu na sněhu. Také je dobré zkontrolovat stáří pneumatiky. Doporučujeme vyměnit pneumatiku nejpozději 5-ti sezonách používání, protože každá pneumatika ztrácí časem své původní vlastnosti vlivem povětrnostních podmínek na použitou směs.

Nedoporučujeme na zimu používat celoroční pneumatiky označené M+S, M.S, M/S nebo MS. S celoročními pneu nebudete spokojeni ani v létě ani v zimě. Proč nedoporučujeme celoroční pneumatiky naleznete podrobněji zdůvodněno v tomto starším článku.

Pokud se chystáte například do hor, doporučujeme přibalit i kvalitní sněhové řetězy. Montáž sněhových řetězů je vhodné se naučit a vyzkoušet předem. A pozor, v některých státech jsou sněhové řetězy za určichých okolností dokonce povinné, jako například v Německu.

V době, kdy měníte na voze pneumatiky, by také mělo dojít k důkladné kontrole technického stavu vozu, aby byl dokonale připraven na nejnáročnější část roku. Věnujte, prosím, zvláštní pozornost osvětlení vozidla a brzdové soustavě. Nerovnoměrné brzdění jednotlivých kol může přivodit zejména na kluzkém povrchu velmi rychle nebezpečnou situaci. Poškození motoru zaparkovaného vozidla v mrazu zabrání nemrznoucí chladící kapalina do -25 °C a ničím nerušený výhled z vozu za jízdy v každém zimním počasí zaručí zimní směs do ostřikovače a dobrý stav stíracích lišt stěračů.

Pro bezproblémové spouštění motoru i za největších mrazů je potřeba udržovat akumulátor v dobrém technickém stavu. V případě nouze pomohou startovací kabely, které by přes zimu neměly chybět na palubě auta stejně jako škrabka na led, smetáček, lopatka a pracovní ochranné rukavice. Naopak rozmazovač zámků je lepší v autě nenechávat...

Pokud chcete Váš vůz před zimní sezónou řádně zkontrolovat, navštivte náš pneuservis GOLEM v Brně.

Za celou společnost GSM centrum s.r.o. - Pneuservis Golem Vám přejeme mnoho bezpečně naježděných zimních kilometrů a hlavně žádné nehody.

Rolba2

Kontakt

AUTO - PNEU SERVIS GOLEM
Vídeňská 89, Brno (mapa)
Tel.: 603 316 755
Tel./fax: 543 213 036
Provozní doba:
Pondělí - Pátek: 8:00 - 17:00

TPMS EXPERT

TPMS
Tento servis je expert na monitorování
tlaku v pneumatikách TPMS

Testy zimních pneumatik

Test zimních pneumatik

Centrální zamykání

Monzáž centrálního zamykání
Provádíme montáž centrálního zamykání s D.O.
na všechny vozy již od 1999,- Kč
(včetně zařízení - jednotek)

Naši spokojení zákazníci

Seznam.cz | Aves Group, s.r.o. | Ferona a.s. | Bauhaus, k.s. | Iudicata s.r.o. | Aves Plus, spol.s.r.o. | FERMAT CZ s.r.o. | TRIBOTEC s.r.o. | VALMONT CR s.r.o. | Rádio Krokodýl FM103 | FASTENERS CZ a.s. | PERLACASA s.r.o. |  FERMAT STROJE LIPNÍK s.r.o. | ALTA a.s. | PYRONOVA IS s.r.o. | ELDACO a.s. | PSK Group, spol. s.r.o. | MOSTEX import – export | Soukromá klinika LOGO s.r.o. | MAXIDODAVKY.CZ | Et Gastro s.r.o. | ADAPA s.r.o. | ONIO s.r.o. | TOMKET s.r.o. | nejlevnejsipneu.cz | EMUJ a.s + mnoho dalších koncových zákazníků ...

Kontrola stavu tachometru