Jak dlouho je dosud nepoužitá pneumatika nová nebo už stará?

Poslední dobou se stále častěji ptáte na to, jak stará je pneumatika, kterou máme nebo nemáme skladem. Někteří zákazníci přidávají do poznámky, že požadují pneumatiku starou maximálně dva měsíce jiní chtějí rovnou napsat do e-mailu DOT(datum výroby) daných čtyř pneumatik apod.

V našem e-shopu www.servispneumatik.cz prodáváme vždy jen nové pneu určené pro prodej v dané sezóně a ručíme za ně dobrým jménem naší společnosti GSM centrum s.r.o. Z logistických i technických důvodů není v našich silách ověřovat u všech našich pneumatik staří pneu. Pokud prodáváme starší pneumatiky, které jsme sehnali v rámci nějakého výprodeje, upozorňujeme na to v názvu pneumatiky, že se jedná o starší DOT.

Ale položme si společně otázku, jak dlouho je dosud nepoužitá pneumatika nová nebo už stará? Jak dlouho lze mít skladem pneumatiku, aby ji bylo možné prodat jako novou, nebo aby ji šlo vůbec zákazníkovi nabídnout. Po jaké době lze ještě nepoužitý produkt, jakýkoliv výrobek, prodat jako nový? Na to samozřejmě není žádná jednoznačná odpověď. Pokud si zákazník kupuje například polotučné mléko, podívá se na dobu trvanlivosti a je to víceméně jasné. Jenomže, co když jde o pneumatiku? Jestliže se domníváte, že jako nová může být i po 5 letech bezvadného skladování, nemýlíte se. Víte ale, že stanovení této doby, sice ne zákonem dané, tak jako u potravin, ale odborníky obecně respektované, předcházelo?

Například v Německu už před lety vydal Hospodařáský svaz německého kaučukového průmyslu v této záležitosti výklad, kde se říká: "Pneumatiky na základě fyzikálních a chemických procesů stárnou. To platí i pro nepoužívané nebo pro jen málo použité pneumatiky. Aby se proti tomuto procesu působilo, přidávají se do směsi substance, které brání životnost snižujícím chemickým reakcím s kyslíkem a ozonem. Tím je zaručené, že i moho let správně uskladněné pneumatiky odpovídají specifikaci nových pneumatik a nejsou omezeny ve své použitelnosti."

Na základě iniciativy a pod vedením asiciace Svazu vulkanizérů a obchodníků s pneumatikami, bylo v září 2001 vydáno klíčové stanovisko rozhodujících zástupců německého pneumatikářského průmyslu k dosud různě vysvětlovanému pojmu "mnoho let" ve výše uvedeném výkladu. Respektive, jaká doba to smí maximálně být. Společnosti Bridgestone, Firestone, Continental, Dunlop, Goodyear, Michelin a Pirelli vydaly k motoristům a obchodníkům s pneumatikami následující doporučení: "Dbejte na to, aby při koupi nepoužité pneumatiky pro osobní automobily nebyl na ní datum výroby starší než 5 let!"

Jinak uvedeno, nepoužitá pneumatika předepsaným způsobem skladovaná je brána jako nová a jako nová se také může prodat, neuplynulo-li od její výroby déle než 5 roků. Aby bylo jasno, to pochopitelně ještě neznamená, že na vozidlo nelze namontovat pneumatiku, která je starší než 5 let. Je ovšem lwpší znát, jak se po uvedenou dobu skladovala.

Datum výroby pneumatiky lze zjistit ze čtyřmístného čísla DOT (Deparment of Transportation) na boku pneumatiky. Přesněji řečeno, za nápisem DOT je kombinace 4 písmen (např. HWFZ, přičemž HW je kód výrobce a FZ kód rozměru) a pak následuje číslo ze čtyř číslic. Například 1108 znemaná, že pneumatika byla vyrobena v 11. kalendářním týdnu a to roku 2008, tedy ve zkratce 08.

Nicméně stáří pneumatiky je jedna věc, zákonná záruka věc druhá. Ta se vždy počítá teprve ode dne, kdy bylo zboží prodáno zákazníkovi. Většina výrobců nabízí záruční lhůtu 24 měsíců od data prodeje. Záruka se však pochopitelně nevztahuje na ojetí. Někteří výrobci, jako třeba ten náš český pneu Vraník nabízí záruku do úplného ojetí pneumatiky.

Na datum výroby pneumatiky se doporučuje podívat nejen při nákupu nových pneumatik, ale občas by si měl stáří svých pneumatik zkontrolovat každý vlastník vozu. Tedy nejen případné datumy, ale hlavně projevy stárnutí pneumatik na voze. Je obecně známo, že pneumatiky Sava stárne rychleji než nepříklad pneumatiky Hankook.

Obecně zde panuje pravidlo 10 let. Pneumatika na voze, by neměla být starší 10 let od výroby. Tedy i pokud najezdíte opravdu jen pár kilometrů ročně a zdá se Vám, že ještě je zbytečné kupovat nové, zvažte svou bezpečnost. Ty z Vás, kteří se snaží nemít pneumatiku starší několika měsíců možná překvapí, že na druhou stranu existují i řidiči, kteří mají pneu na voze i 10 nebo 15 let a pak se snaží dokoupit jen dvě stejné a jsou nemile překvapeni, že jejich dezén se již dávno nevyrábí.

Uvědomte si prosím, že vaše pneumatiky jsou to jediné co dělí Vaše vozidlo od silnice.

Kontakt

AUTO - PNEU SERVIS GOLEM
Vídeňská 89, Brno (mapa)
Tel.: 603 316 755
Tel./fax: 543 213 036
Provozní doba:
Pondělí - Pátek: 8:00 - 17:00

TPMS EXPERT

TPMS
Tento servis je expert na monitorování
tlaku v pneumatikách TPMS

Testy zimních pneumatik

Test zimních pneumatik

Centrální zamykání

Monzáž centrálního zamykání
Provádíme montáž centrálního zamykání s D.O.
na všechny vozy již od 1999,- Kč
(včetně zařízení - jednotek)

Naši spokojení zákazníci

Seznam.cz | Aves Group, s.r.o. | Ferona a.s. | Bauhaus, k.s. | Iudicata s.r.o. | Aves Plus, spol.s.r.o. | FERMAT CZ s.r.o. | TRIBOTEC s.r.o. | VALMONT CR s.r.o. | Rádio Krokodýl FM103 | FASTENERS CZ a.s. | PERLACASA s.r.o. |  FERMAT STROJE LIPNÍK s.r.o. | ALTA a.s. | PYRONOVA IS s.r.o. | ELDACO a.s. | PSK Group, spol. s.r.o. | MOSTEX import – export | Soukromá klinika LOGO s.r.o. | MAXIDODAVKY.CZ | Et Gastro s.r.o. | ADAPA s.r.o. | ONIO s.r.o. | TOMKET s.r.o. | nejlevnejsipneu.cz | EMUJ a.s + mnoho dalších koncových zákazníků ...

Kontrola stavu tachometru